68. Berlinale: Roman Tranzit (Transit) – nemške pisateljice Anne Seghers – v filmski različici nemškega režiserja Christiana Petzolda

Film Tranzit, priljubljenega nemškega režiserja Christiana Petzolda ima vse elemente filma, ki te v 101 minuti do konca drži budnega zaradi zgodbe in odlične igralske zasedbe ( Franz Rogowski , Paula Beer, Lilien Batman…), ter ob gledanju odpira nova vprašanja o tem, kje in predvsem kdaj se odvija dogajanje tranzicije. Morda gre za brezčasen film, ki bo čez več let še vedno zelo aktualen, saj ljudje ne bodo nehali bežati iz svojih dežel, pa naj bo vzrok vojna, gospodarska kriza, lahkota ali le želja po boljšem življenju. Posnet je po istoimenskem romanu Transit.

Paula Beer, Franz Rogowski © Schramm Film / Christian Schulz

Petzold je 2012 za film Barbara ( glavna vloga Nina Hoss) dobil številne nagrade: Srebrni medved za najboljšo režijo, nagrad za najboljši nemši film, nagrada nemških kritikov…

Glede na filme tekmovalnega programa letošnjega Berlinala, ki so se odvrteli do torka, ima vse možnosti za kakšno nagrado, saj je pri filmskih kritikih ocenjen z najvišjo oceno do sedaj.

Avtobiografski roman Anne Seghers

Transit je roman, ki ga je nemška pisateljica Anna Seghers (1900 – 1983) pisala leta 1941 in 1942, medtem ko je s svojo družino migrirala iz Marseilla preko Martiniqua, New Yorka in Veracruza v Mehiko. Zgodba je tako zelo avtobiografska.

Po začetku druge svetovne vojne in prihodu nemških vojakov v Pariz, so Anninega moža internirali v taborišče Le Verne, na jug Francije, medtem ko je Anni je z otroki uspelo pobegniti iz okupiranega Pariza na jug. V Marseillu trudila za to, da bi njenega moža izpustili iz ujetništva in ves čas iskala možnosti, da bi zapustila državo s celo družino. S številnimi drugimi intelektualci in umetniki, ki so bežali pred nacisti, je bila tako nekaj časa ujeta v prostoru tranzicije v Marseillu. Kmalu je bil njen trud uspešen, saj je od vodje mehiškega konzulata v Marseillu dobila dovoljenje za potovanje in vstop v Mehiko. Ta zgodba je bila iztočnica za njen roman v azilu, ki je leta 1944 izšel v angleškem in španskem jeziku, nemška različica je bila 1947 objavljena v časopisu Berliner Zeitung.

Pogled v prihodnost z oziranjem po preteklosti

Petzold nam v filmu ne da oprijemljivega kronološkega občutka, saj ga nenehno lomi. Smo v sedanjem času, ko številni begunci iščejo azil v Evropi, gre za drugo svetovno volno? Vsi bežijo pred sovragom, ki jih ne pusti dostojno živeti. Med temi pobegi, nenehnem preganjanju vojakov po mestu, ki lovijo tujce, gonjo za vizami in številnimi osebnimi zgodbami, nam v filmu glas v 1. osebi ednine pripoveduje zgodbo. Ta pripovedovalec je Matthias Brandt, lastnik lokala, kjer se vsi srečujejo. Mornarji, liki v filmu in seveda glavna figura v zgodbi, Georg (Franz Rogowski), ki v zadnjem trenutku pobegne v Marseille in tam prevzame identiteto pisatelja Weidla, ki se iz strahu pred pregonom ubije. Ima njegov rokopis, pisma ter dovoljenje za vizo, ki ga je dobil od mehiške ambasade. Tam zagleda tudi lepo Marie ( Paula Beer), ki bi jo z dokumenti za vizo lahko rešil, čeprav se mu prikazuje kot kak duh in nato spet izgine. Ne vemo, kaj je realnost in kaj fikcija. Petzold, ki je na tiskovni konferenci sicer povedal, da njegovi filmi niso nikoli daljši kot oba polčasa nogometne tekme, nam tokrat v 11 minutnem »podaljšku« na koncu postreže še z »na videz« srečnim koncem dveh zaljubljencev, ki se bosta rešila okupiranega mesta. Sta v taksiju na poti do pristanišča, kjer naj bi se vkrcala na ladjo. Georg mora še hitro nekaj urediti, stopi iz avta in pove, da pride takoj za njo. Bosta skupaj na poti v novo življenje in v novo ljubezen. Jima bo uspelo? Uspe tudi ostalim prebežnikom potovanje čez ocean? Če seveda vse to spet ni le privid, ki se bo kaj kmalu razblinil.

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s